Resepi Ayam Masak Kari Ala Resto yang Mudah dan Lazat
Resepi Ayam Masak Kari Ala Resto yang Mudah dan Lazat

Resepi Ayam Masak Kari Ala Resto yang Mudah dan Lazat

Posted on

swampdawamp.info – Buah pelaga sering digunakan sebagai bumbu dapur. Sebagai rempah-rempah aromatik, buah pelaga mempunyai rasa yang kerap dijadikan sebagai bahan campuran pemakanan. Sebagai pemakanan, Buah pelaga kaya beberapa vitamin dan mikronutrien seperti niasin, riboflavin, piridoksin, thiamine dan vitamin A, C, kalium, kalsium, natrium, besi, tembaga, fosforus, mangan dan magnesium dan zink. Dalam pengubatan ayurveda, pelaga digunakan untuk mengubati masalah pencernaan, kanser kawalan, menurunkan kolesterol, memulihkan kesihatan jantung dan untuk meningkatkan peredaran darah.

Resepi Ayam Masak Kari Ala Resto yang Mudah dan Lazat
Resepi Ayam Masak Kari Ala Resto yang Mudah dan Lazat

Berikut ini adalah penjelasan lebih terperinci mengenai manfaat Buah pelaga. Manfaat Buah pelaga boleh meningkatkan peredaran darah ke paru-paru hinggalah dapat memudahkan pernafasan bagi pesakit bronkitis. pelaga juga bermanfaat dalam menurunkan tekanan darah dan merupakan diuretik yang baik. Minyak pati terbuat dari buah pelaga boleh menghalang pertumbuhan virus, bakteria dan kulat. pelaga mengandungi banyak vitamin termasuk riboflavin, niasin dan vitamin C. Vitamin tersebut merupakan nutrien penting yang bertindak sebagai antioksidan boleh mencegah terjadinya pelbagai macam penyakit seperti kanser dan penuaan kulit akibat radikal bebas.

Itulah tadi sedikit penjelasan tentang manfaat buah pelaga. Hari ini saya akan berkongsi tentang Resepi Ayam Masak Kari Ala Resto yang Mudah dan Lazat. Okey jom semak sahaja resepinya langsung…

Bahan-bahan :

  • 1 Ekor Ayam ( Buang kulit / Potong 14 bahagian )
  • 1 Biji Kelapa Parut
  • 3 biji kentang ( dibuang kulit )
  • Serbuk Kari Baba’s ( Dilarut dengan sedikit air )
  • Daun Kari
  • Tomato ( Dipotong 4 )
  • Rempah tumis
  • Buah Pelaga
  • Kulit Kayu Manis
  • Bunga Lawang
  • Bunga Cengkih
  • Asam Gelugor
  • Minyak Masak
  • Garam

Bahan dikisar halus:

  • 3 Ulas Bawang Putih
  • 2 Biji Bawang Besar
  • 1 inci halia

Cara-cara :

  1. Panaskan minyak, tumiskan bahan kisar sehingga garing dan kekuningan bersama rempah tumis.
  2. Bila dah kekuningan tu, masukkan rempah kari yang dah dilarut dengan sedikit air. Masukkan jugak daun kari. Masak hingga pecah minyak dan garing.
  3. Selepas kari yang di masak dah pecah minyak, boleh masukkan kentang dan ayam, sekatakan dan biarkan 5 minit.
  4. Selepas 5 minit, masukkan santan, asam gelugor dan biarkan sekali lagi pecah minyak, dan mendidih.
  5. Setelah masak, tutupkan api, dan terus masukkan tomato yang dibahagi kepada beberapa bahagian. Biarkan 3 minit. terus hidang bersama nasi panas.

Notes :

  • Cara nak buang hanyir tu mudah je, gaul bersama tepung gandum dan biarkan, atau cara ke dua, korang boleh cuci ayam dengan limau nipis.

Mudah sahaja kan resepinya yang saya kongsikan di atas, pasti kalian bisa cuba Resepi Ayam Masak Kari Ala Resto yang Mudah dan Lazat at home. Semoga bermanfaat dan Selamat Mencuba!!

Tambahan lagi pelaga membantu mencegah terjadinya penyakit anemia dengan mudah. Buah pelaga merupakan pemakanan semulajadi yang boleh membantu badan kita dalam mendetoksifikasi kafein. Lantaran itu pelaga ini sangat bermanfaat bagi penagih kafein yang terlalu banyak minum kopi secara perlahan-lahan boleh meracuni badan.

Pelaga marupakan pemakanan penting yang bermanfaat dalam mencegah terjadinya keradangan pada sendi dan tulang. Hal itu kerana pelaga mengandungi sebatian anti-karsinogenik tetapi juga sifat anti-inflamasi. Buah pelaga adalah rempah-rempah yang membantu Anda menyeimbangkan jumlah cecair lambung yang terdapat dalam perut hinggalah boleh merangsang asam lambung bila diperlukan. Oleh karnanya pelaga boleh membantu menjaga perut kita dari keasaman dan masalah gas dalam perut.

Serat pemakanan yang terkandung dalam pelaga dapat mencegah terjadinya sembelit. Serat pemakanan juga membantu dalam pelunakan dan melonggarkan kotoran dalam badan ehingga kita boleh dengan mudah buang air bsar. pelaga mngandung mineral penting seperti kalsium, magnesium dan kalium. Kerana kelimpahan mineral penting, dan menjadi herba diuretik dan kaya serat yang boleh membantu untuk menjaga tekanan darah tetap normal serta mengatur degupan jantung.

Buah pelaga juga bermanfaat dalam menurunkan berat badan. Untuk memperoleh manfaat ini kita hanya cukup mengambil sebanyak satu gelas teh buah pelaga secara rutin saban hari. pelaga terbukti boleh meningkatkan penumpuan serta ingatan kita, cukup dengan mengambil segelas teh buah pelaga setiap malam sebelum tidur akan membantu meningkatkan memori kita. pelaga juga berfungsi sebagai tonik untuk mencegah kehilangan memori. Tambahan lagi, Buah pelaga juga boleh mengatasi gangguan emosi dan spiritual. Minyak pati buah pelaga sering digunakan untuk masalah seperti lekas marah atau kecewa.

Blog ini ialah kumpulan dari pelbagai koleksi resepi-resepi masakan Kari yang Sedap dan Lazat. Tujuan utama dari blog ini ialah untuk mengongsikan resepi-resepi Kari ke seluruh masyarakat Malaysia. Jika anda sudi, sila cuba resepi-resepi dari blog ini. Jangan lupa share ke kawan-kawan dan sanak family ye. Semoga resepi dari blog ini dapat berguna dan selamat mecuba. Terimakasih dan Semoga Berjaya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *