Resepi Kari Ayam Paling Lazat dan Ringkas
Resepi Kari Ayam Paling Lazat dan Ringkas

Resepi Kari Ayam Paling Lazat dan Ringkas

Posted on

swampdawamp.info – Ramai orang berasa bimbang untuk mengambil ubi kentang dalam menu makanan harian. Hal ini di keranakan ubi kentang sering dianggap sebagai punca kegemukan. Jumlah lemak yang terkandung di dalam ubi kentang iaitu di bawah paras 25 peratus. Di samping itu kentang juga membekalkan kabohidrat kompleks manakala kandungan kalorinya ialah rendah. Oleh sebab itulah kentang dikenali sebagai bahan makanan yang bebas daripada kolestrol. Kentang terdiri daripada pelbagai warna di antaranya ialah merah, biru, ungu dan perang.

Resepi Kari Ayam Paling Lazat dan Ringkas
Resepi Kari Ayam Paling Lazat dan Ringkas

Kepelbagaian warna ubi kentang membuatkan ubi kentang mengandungi pigmen anthocyanins yang merupakan agen antioksidan hebat dan membantu melindungi serangan penyakit. Hasil kajian yang telah dibuat menunjukkan salah satu sumber makanan yang kaya antioksidan dalam diet manusia ialah ubi kentang. Dalam piramid makanan, dua biji ubi kentang bersaiz kecil sama dengan satu mangkuk nasi, dua keping roti dan satu setengah mangkuk mi.

Itulah tadi sedikit penjelasan tentang manfaat kentang. Hari ini saya berkongsi tentang Resepi Kari Ayam Paling Lazat dan Ringkas. Okey jom semak sahaja resepinya langsung…

Bahan-bahan:

  • Ayam 1/2 ekor potong (kecik2 lagi cepat masak)
  • Sebijik Kentang yang agak besar (kalau kecik letak ler 2 bijik)
  • 1 bijik bawang besar (bleh pakai 6 bijik bwk kecik tapi sebab aku malas potong nanti pedih mata jadi tukar bwg besar)
  • 5 sudu besar Rempah kari Ayam/Daging
  • Kayu manis, bunga lawang dan pelage dua tiga bijik (macam pic bawah ni)
  • Halia 1 inci
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 keping kecik asam keping
  • Santan Kotak separuh kotak (lebih sket pun xpe)
  • daun kari setangkai
  • Air, Minyak Gula & Garam

Cara-cara:

  1. Siapkan barang-barang kat atas tu… jangan lupa basuh ayam bersih-bersih
  2. Sediakan Periuk masukkan minyak 3-4 sudu gitu pastu tumis bahan-bahan dlm pingan tu bwang, halia, bunga lawing, pelage, kayu manis.
  3. Pastu bila tumisan agak berbau masukkan rempah kari dan kacau kari tu bersama bahan-bahan di atas api (api perlahan sket ye nanti hangit plak rempah tu jadik pahit huhu) masuk air sikit supaya rempah tu mesra bersama & kacau rempah sampai naik minyak .
  4. Masukkan Ayam plak & gaul-gaulkan ayam tuh dalam kari yang pekat tuh pastu baru tambah air lagi biarkan ayam seketika baru masukkan kentang & daun kari dan biarkan mendidih
  5. Pastu masukkan santan..leh tambah air kalau nak lebih pekat.. pastu masukkan asam keping , gula dan garam biarkan memasak sampai mendidih dan naik minyak…
  6. Hidangkan panas bersama nasi hangat.

Mudah sahaja kan resepinya yang saya kongsikan di atas, pasti kalian bisa cuba Resepi Kari Ayam Paling Lazat dan Ringkas at home. Semoga bermanfaat dan Selamat Mencuba!!

Hidangan ubi kentang bukan hanya sahaja kentang goreng seperti yang diketahui menjadi sumber lemak, meningkatkan kolestrol, menyebabkan risiko darah tinggi dan penyebab obesiti. Hakikatnya, bukan ubi kentang yang menentukan sama ada baik atau buruk untuk kesihatan. Yang penting bagaimana ubi kentang disediakan untuk dimakan. Jika ingin menikmati khasiat sebenar daripada ubi kentang, anda boleh menghasilkan hidangan seperti kek coklat kentang atau sup berkrim kentang.

Olahan ubi kentang yang tepat sangat diperlukan agar ubi kentang dapat membawa kebaikan kepada kesihatan. Ubi kentang tidak menggemukkan. Mentega atau krim yang dicampurkan dalam makanan atau cara memasak ubi kentang dapat memberikan tanggapan yang salah bahawa makanan itu dapat menyebabkan masalah berat badan. Sebiji kentang bersaiz sederhana (kira-kira 150 gm) yang dikukus dan dimakan dengan kulitnya, memberikan sehingga 48 peratus daripada pengambilan harian vitamin C yang disyorkan untuk seorang individu.

Sebagai penawar racun berlebihan yang semulajadi. Kentang dipercayai dapatmembantu pertumbuhan bakteria dalam saluran pencernaan tubuh. Kandungan garam alkali menjadikan kentang sebagai salah satu makanan yang dapat menjaga kadar alkali dalam tubuh.

Kentang mempunyai banyak khasiat. Di antaranya ialah potassium, vitamin C (sumber kedua selepas oren), membekalkan karbohidrat kompleks dan fiber atau gentian kepada gula darah dan pengawalan tekanan darah. Ubi kentang juga dipercayai mengandungi vitamin B1, B2 dan B3 serta sedikit kandungan protein dan zat besi. Kandungan potassium kentang ialah dua kali ganda lebih daripada kandungan potassium dalam pisang. Jumlah lemaknya di bawah 25 peratus sehingga dapat menghalang endapan kolestrol di dalam lapisan saluran darah.

Kentang amat sesuai bagi individu yang mengalami kekurangan gula dalam darah. Kentang merupakan sumber terbaik dalam pembentukan zat besi dalam darah. Ubi kentang menjamin sistem ketahanan badan kerana kandungan vitamin serta kalsium yang tinggi. Kentang juga boleh memutih dan melembutkan tangan. Ini menunjukkan kentang bukan sahaja bermanfaat untuk tujuan kesihatan tetapi juga kecantikan.

Kandungan potassium dan vitamin C pada kentang sangat sesuai untuk perawatan kulit seperti wajah berminyak dan berjerawat. Di dalam kentang terdapat lysine yang sangat penting dalam pertumbuhan badan dan otak. Dengan kentang kita dapat memperolehi vitamin C secara mudah. Vitamin C di dalam kentang tidak hilang setelah masak kerana ia dikelilingi oleh sari pati. Kentang mempunyai khasit yang membuatkan mata letih kembali bersinar serta dapat menghilangkan bengkak pada mata.

Parutlah sebiji kentang lalu masukkan ke dalam kain nipis yang bersih (kain kasa atau kain kapas) dan tekapkan perlahan-lahan pada bahagian kelopak mata. Ubi kentang di kenali sebagai makanan yang bebas gluten. Gluten merupakan bahan protein yang terdapat pada bijirin seperti gandum, barli dan rai. Pesakit yang menghidap gangguan gastrousus amat sesuai memakan kentang kerana kentang dinyah hidrat. Ianya sesuai sebagai pengganti tepung yang mengandungi gluten.

Mungkin sebab itulah kentang sesuai untuk semua peringkat umur malah menjadi makanan bayi yang baru bercerai susu. Kandungan potassium yang tinggi dalam kentang mampu mengurangkan risiko hipertensi, strok, melindungi jantung dan menolong transmisi pusat saraf serta melawan dinyah hidrat.

Ubi kentang mempunyai indeks kekenyangan yang tinggi. Jadi memakan kentang boleh memberikan rasa kenyang yang lebih lama. Kentang ialah ubi yang sesuai untuk sebarang amalan diet. Oleh itu sesiapa yang ingin berdiet, boleh mencuba kentang. Pastikan cara olahannya betul.

Blog ini ialah kumpulan dari pelbagai koleksi resepi-resepi masakan Kari yang Sedap dan Lazat. Tujuan utama dari blog ini ialah untuk mengongsikan resepi-resepi Kari ke seluruh masyarakat Malaysia. Jika anda sudi, sila cuba resepi-resepi dari blog ini. Jangan lupa share ke kawan-kawan dan sanak family ye. Semoga resepi dari blog ini dapat berguna dan selamat mecuba. Terimakasih dan Semoga Berjaya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *